Thursday, December 12, 2013

Kemboja
(Perjalanan Menjelang Ramadhan 2012)

Salam dari Phnom Penh....

Bertolak dari Perlis bersama Usahawan Melayu dari Dewan Perniagaan Melayu Perlis. Sebagai orang ketiga dalam DPMMS, aku mengambil tanggungjawab untuk memastikan ahli ahli kumpulan santai dan terhibur untuk ke perjalanan lawatan sambil meninjau peluang peluang niaga di Kemboja.

Kemboja, secara rasmi dikenali sebagai Kerajaan Kemboja atau Cambodia dan pernah dikenali sebagai Empayar Khmer, adalah sebuah negara yang terletak di bahagian selatan Semenanjung Indochina di Asia Tenggara. Mempunya bentuk mukabumi yang mendatar sejauh mata memandang.

Amat sukar untuk mendapatkan matawang Cambodian Riel di mana mana Money Changer di Pulau Pinang. Kami dinasihatkan supaya membawa USD dan ditukarkan di Lapangan terbang Phnom Penh. Sebenarnya USD amat diperlukan oleh peniaga disana. Rata rata peniaga meminta untuk dibayar dalam USD. Kebanyakan barangan yang dijual juga di pamerkan harga dalam USD.


Hadis riwayat Imam Al-Bukhari daripada Zubair bin Awwam, Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya jika seseorang di antara kamu membawa tali-talinya dan pergi ke bukit mencari kayu api lalu dipikul di belakangnya untuk dijual sehingga dia mampu memenuhi keperluan keluarga dan hidupnya adalah lebih baik daripada meminta-minta kepada orang lain baik mereka memberi atau tidak.”


No comments:

Post a Comment